Mary Pickford used to eat roses

Idag tänkte jag åka en snabbis till Solna C (en station, haha.. men jag har "bråttom" ju) och köpa hårfärg. Insåg igår att det orangea har börjat titta fram igen, så kan vi ju inte ha det!

Sen ska jag väl ägna en stund åt skolböckerna innan jag planerar och packar. Imorgon åker jag ju hem! Hur skönt som helst. Skrev just ut resdokumenten också. Jag trodde att jag hade julstämningen igång redan, men nu inser jag att jag har tappat bort den. Lär ju komma så fort man ser familjen (och snön!) som välkomnar en på Kallax.

Stora planer redan innan man har hunnit käka frukost. Vilket jag ska göra nu, typ. Ska bara klä på mig först! Är kanske uppe lite tidigt på en söndag, men jag somnade rätt tidigt igår trots grannarnas hemmafest med allsång. Kul att se solskenet också, det får man inte en vanlig dag när man sitter i en föreläsningssal. Ett till moment, sen jullov! Åke får säga vad han vill, men jag tänker i alla fall fortfarande kalla det för ett lov.

Jag fick vad jag ville ha

Idag fyller jag 20. Jag känner mig inte speciellt gammal men det låter gammalt, bla bla bla klyschor.


Duggan gick tillräckligt bra idag, det var en bra start på dagen att ha den avklarad. Resten av dagen har jag inte gjort nåt vettigt alls ;) Hur skönt som helst att bara ligga hemma med gott samvete och dregla efter mannen från föregående inlägg. Samt äta fudge.

När pappa gratulerade mig idag sa han att jag är en sån där gammal själ som han, hehe. Mamma sa att det inte är så illa att fylla 20 när man är ung, slank och högpresterande. Med andra ord var min present från henne alltså att vakna upp på morgonen och kolla mig i spegeln och se ut som hon när hon var 20. Nämen, jag får en ny mobil när jag kommer hem. En annan sa att det här är den sexiga åldern. Kan ju vara att 20 är sexigare än 19, it's in the mind.
Annars känner jag att jag har blivit väldigt ihågkommen av alla, det är det roliga med att fylla år. Passar mitt humör när jag kollade Love Actually igår. Fick världens mest hysteriska kort av Heidi, jag garvar så fort jag bara tänker på det. Det är så bad taste så det blir good taste. Vi brukar kalla varandra för "äpärä" och "lutka" så där på skoj, men nu blev det förevigat. La upp bilden på kortet på fejjan, enjoy...

I'm in love

Min nya kärlek är Adrian Grenier, seriööst han är så het så man blir som 14 igen. Ska väl börja kolla på Entourage då... och typ dö för att han är så snygg. Det värsta är att fransmannen i min korridor liknar honom, samma hår och samma mörkblåa ögon. Anna mun kaikki kestää...




Vem kan det vara?

Det här var inte min idé från början, men nu när jag väntar på att jag ska bli sömnig så ska jag göra en liten personbeskrivning.

Inatt drömde jag att han köpte ett hus till mig, bara av snällhet. Inte så konstigt att jag lite omedvetet tänkte att "oj vad trevligt att se honom" när vi sågs idag på föreläsningen.

Hur ska man beskriva honom då? Det jag först kommer att tänka på är saker han själv har sagt på skämt, men som jag inte direkt ids skriva ner för då kommer han ju inte verka speciellt trevlig. Pieni dysleksiatesti teille: Esimerkiksise aamukun häntuli labraan ja tervehtisanomalla "Terve Jenna, ruvetaanko lääpiskelemään?", tai senjälkeen kunhän sanoiettä "Se onpieni, mutta haiseekuin iso". Jos olisin kirjoittanut nuo lauseet oikeilla välilyönneillä hän olisi voinut kääntä sanani vaikka googlella, mutta sitähän me emme tahdo ;) 

Mitt första intryck av honom var att han skulle vara någon slags idérik teatermänniska. Idag vet jag ju lite bättre, han är idérik. Ibland brukar han ragga på mig på skoj, jag tror det är för att han försöker få mig att skratta lite när jag är bitter. Han är nog som en Stockholmsversion av snusmumriken också. Dels för att han snusar (vilket i sig är irrelevant) men mest för att han ofta har rufsigt hår och alltid halsduk. Alla par skor han äger ger ju förstås honom massvis med stilpoäng, ladies..

Slutligen, om man vill jävlas med honom, vad ska man då göra? Förutom alla uppenbara grejer - såsom att jaga honom med en sax eller bara salta hans mat medan han tittar bort - kan man kittla honom! Jag har aldrig i mitt liv mött en så kittlig människa.

Who is it? (Little Britain-röst)

Depp volym två

Mwhahah, jag såg The Libertine i söndags så den där rubriken får ha dubbla betydelse. Shit vilken rolig film det är, speciellt första scenen där huvudkaraktären spelad av Depp berättar om sin sexlust gav mig ett gott skratt. Såna behövs det mycket av nu... jag känner att det hoppar ut sfingolipider ur öronen på mig. Är så less på att vara duktig. Eller nåja, om jag hade läst in allt det här tidigare hade det kanske inte varit en lika stor börda. Frågan är ju bara när jag skulle hunnit med det.

Det här ska nog gå, bara jag klarar duggan om intermediärmetabolismen till att börja med.

Ja, okej, nu kanske jag ska skriva om något roligare än min utbildning.
Jag har spenderat hela dagen innanför mina fyra väggar som bildar ett rum på 15 kvadrat, så det kan ju tänkas vara en utmaning att skriva om nåt roligare :D Men som tur är så brukar min fantasi skena iväg nån helt annanstans, så idag har jag även varit i Beijing och läst karta och kollat på hur Jarkkos hem ser ut. Interiören vet jag inte (förutom ett antal böcker, filmer och sockar..) men nu vet jag hur exteriören på byggnaden ser ut. Google maps kan vara rätt roande ibland, speciellt om man har suttit med CHF Biochemistry innan. Då är ju en tugga av knäckebröd som amuse-bouche.
Imorse sket jag i den där VetU-grejen som stod på schemat, det verkade så tråkigt och onödigt när jag ändå måste läsa läsa läsa. Steg upp vid nio och glömde helt bort min mästerliga plan: att väcka Heidi genom att släppa ut luften ur jumbomadrassen. Det är ju en grej att väcka Heidi med "hamsterdance" sången, men det lär ju inte få henne att stiga upp. Om man däremot släpper ut luften så blir ju "sängen" helt plötsligt väldigt oskön, speciellt när svanskotan och ryggkotorna tar i golvet. Bara för att förtydliga så är det här inget som har med just Heidi att göra, det är min brist på komedi. Då får man skapa den själv ;)


Dom här är hur roliga som helst, men är samtidigt världens pik att köpa till någon. Okej om man köper den där nervcellen (den gråa långa..) eller nåt annat harmlöst, men syfilis (rosa ormen) eller herpes (den gula med "kjol") lär nog ingen uppskatta direkt, haha.

What about Pinocchio?

I blame you Hollywood, for showing me things you never should show a young girl in this cruel world.

Because life's not a happy ending,
I'm sure there is some,
like Johnny and June,
and maybe other people too.

She never would have made it to shore,
the Little Mermaid. He would have married a whore
from a wealthy family, after all he was royalty.

Cinderella would have scrubbed those floors
till her hands grew old and tired,
and nobody would look her way,
that's the way it goes today.


Det här är ju så sant alltså. Angus and Julia Stone (låten ovan är "Hollywood") var ju uppvärmning till Martha Wainwright på Nalen i oktober. Måste ju ha varit det bästa förbandet någonsin. Det sjuka är att dom låter mycket bättre live än inspelade. Rösterna är mer sköra, eller något.

Idag fortsätter pluggandet till duggan. Skrev ut "Lukasevangeliet" igår, dvs duggasammanfattningen om intermediärmetabolismen skriven av någon Lukas. 91 sidor lång var den, blev ett fint litet häfte. Har faktiskt inte nyttjat dom där dokumenten förr, nu märkte jag att det var hur bra som helst.
Just idag är ju inte mitt liv så intressant, har städvecka i korridoren vilket innebär att jag efter plugget har ett trevligt städpass som väntar. Sen är det måndag imorgon, aah vad jobbigt. Inte för att den dagen egentligen borde vara mer tröstlös än dom andra när varje dag ändå är samma sak en tid framöver.. haha.

En liten ångest kommer krypande

För någon timme sen när jag kom hem från skolan och skulle hämta posten fick jag en trevlig överraskning. Min box var så full att det inte gick att vrida upp låset. Jag rustade upp mig med kniv och hårklämmor för att kunna flytta runt sakerna inuti boxen så jag skulle kunna få upp det. Det gick ju sådär, tills kniven trillade in. En utbytesstudent kom sen och hjälpte mig och han lyckades ganska snabbt. Det som hade blockerat var ett stort jävla paket från Bonnier. Det visade sig vara ett set Hasaki-knivar som tydligen var en premie med Illustrerad Vetenskap. Seriööst, vad ska jag med knivar till när jag inte ens har ett kök?
Snart ska jag börja plugga, det känns faktiskt som en lättnad för jag fick sån ångest tidigare idag på den väldigt skumiga föreläsningen, när lektorn tog något exempel på en fråga som kunde dyka upp på duggan. Det var nåt helt galet om dekarboxylering och metylering vid syntes av fosfatidylkolin. Nog förstår man ju det när man ser bilden framför sig, men det finns ett par andra liknande reaktioner att minnas också. Det är väl bara att sätta igång med att nöta in detaljkunskap då. Sen på kvällen kan jag ju alltid stänga av hjärnan och slösurfa. Inte blir det bättre av att jag slutar 16:45 enligt schemat imorgon, haha. Det borde inte vara tillåtet att gå så sent en fredag. Okej om det bara hade varit föreläsningar, men sista grejen på dagen är disk och återlämning av labbutrustning.

Heidi stack till jobbet för ett tag sen, vi båda klagade lite smått på våra liv och sen kom vi fram till att vi måste ha "eyes on the prize". Så nu ska jag sluta vara så gnällig. Lägger mig i sängen med mina bästa älskare någonsin, böckerna dvs...


Heidis brödpåse

Imorse när jag vaknade hade jag Heidis brödpåse vid sängen på mitt nattduksbord. Efter att ha stirrat på den i några sekunder insåg jag att "Juustja, jag klev ju upp mitt i natten och tog den från andra bordet två meter bort och satte den dit på nattduksbordet tryggt bredvid mig för att..."

Men jag kunde aldrig avsluta den där meningen, inte ens i mina egna tankar. Varför skulle jag ha tagit Heidis brödpåse och satt den bredvid mig på mitt nattduksbord och sen känt att okej, nu kan jag somna om igen? Någon som har något förslag? :D Trygghet, som en nalle? Hunger? För att vakta den från tjuvar? Men isåfall, varför skulle jag av alla saker jag har härinne välja att vakta just Heidis brödpåse?

Det är ju skitläskigt, saker man får för sig att göra i sömnen.

RSS 2.0