Vitut

Nu är det färdiglekt. Min exakta naturliga hårfärg verkar inte ens frissan ha nån aning om (eller hon prickade då väldigt långt bort när hon gav sig på det...) så jag skiter i det, det blir ju hela tiden bara guldigt hur mkt man än försöker få det mer askigt och mörkblont. Nu får det bli ljusbrunt ett tag framöver, det här passar inte mig helt enkelt. I och för sig hade jag säkert kunna se helt rolig ut i typ vanligt hederligt ljusblont bara, men det är jag inte sugen på. Så nu ska jag alltså färga det själv och få det att se normalt ut igen. Sen när jag skrivit klart detta alltså.

Ska plugga i en timme ikväll, dagen har spenderats i skolan och med Sara på stan. Imorgon blir det väl plugg deluxe, samma på lördag och kanske lite mer nerbantat på söndag. Lite måste man ju få vila också. Har iofs inte pluggat nåt idag ännu, annat än repeterat i skolan, men inte har det varit så mkt vila för den sakens skull. Jag har nog fått ihop ganska många kilometer under tiden i stan, fyfan. Jag och Sara var ju värsta karavanen med alla väskor och påsar vi hade, sjukt jobbigt när det är så mkt folk överallt men det gick väl bra ändå. Dagens stora minus var på hemvägen, blev så äcklad när det droppade ner vatten på mitt ansikte från taket i rulltrappan ner till blåa linjen. Sen var det helt sillburkigt på tunnelbanan hem. Urk för rusningstrafik.

Köpte ett par nikeballerinas att ha till diverse bergsklättring i Kina (ja, det är ju en ursäkt att köpa skor det också), en ny vårjacka (igen), hårfärg, nytt smink och en klänning som jag ska lämna tillbaks. Den såg så bra ut på mig i affären men när jag kom hem och testade den igen så märkte jag att den var för stor i midjan. Dragkedjan i sidan på klänningen korvade sig och blev hängig där, hur fult som helst. Dessutom blottade den mitt BCG-vaccinationsärr som nu ser riktigt sjukligt ut. En kvaddel på kanske 1,5cm i diameter som är starkt rödrosa och har äcklig konsistens.

Nä, nu ska jag börja färga så jag blir klar nångång. Iofs är det sån 10-minuters färg, den där nya vad den nu hette...

You think you're special, you think you're something else

Jenna säger:
ihana, mie niin tykkään kengistä
Eila säger:
joo, ja laukuista ja mekoista ja.....

Haha, mamma ägde mig lite. Nu sitter jag och lyssnar på gamla hits för att täcka över grannens eländiga säckpipa. Låten som spelas just nu är Daft Punk - Around the world, det var länge sen.. på den tiden när jag och Jarkko tävlade om vem som kunde säga artist, låtnamn och album på musikvideos på MTV. En gång satt vi i köket och åt middag och hörde att den här låten började, men så hade han mat i munnen och hann inte säga före mig och jag vann :D Han blev lite sur.

Next stop, Shania Twain - That don't impress me much. Den får ju alltid en att skratta. Vi avslutar med The Verve - Bittersweet Symphony. Godnatt!

Hej

Det är väl en lite lagomt okonventionell rubrik?

Idag har jag vaknat med solen och började min morgon med att kolla Lejonkungen. Jag orkar inte ens analysera vad det kan vara för 20-årskris jag genomlider när jag har Disneymaraton. Iofs har jag ju sett alla sevärda tecknade Disneyfilmer redan en gång nångång för länge sen, men man blir på rätt bra humör av dom. Efter att ha sett Lejonkungen gjorde jag mig i ordning och tog tunnelbanan till Odenplan och gick ner från observatorielunden till Gamla stan, heela långa Drottninggatan + lite avstickare till diverse antikvariat. Jag är så kåt på böcker :(
Lyckades missa herr Stringbergs blåa torn igen för hundrade gången och jag orkade inte vända tillbaka bara för att konstatera att där bodde det geniala puckot så det får bli nån annan gång istället. Jag har ju passerat Rosenbad och byggnaderna i Gamla stan tusen gånger nu, men aldrig tagit mig tid att gå i dom smala gränderna och bara titta runt på allt. Gick bakom ett gäng italienska turister och låtsades att jag var utomlands, för om man jämför med övriga Stockholm känns det som att man är i en helt annan stad ju. Men man blir smärtsamt påmind om verkligheten när man vandrar upp igen längs Drottninggatan. Trängseln där på lördagar är ju så där lagomt jobbig, speciellt när man är trött och hungrig. Speciellt det sista, shit vad less jag blir på folk när jag är hungrig.

När jag fått mat i magen och kommit hem satte jag mig ner och pluggade lite inför tentan som är om nån vecka. Blev lite mjukstart med cellen, genetik och embryologi. Det låter väl kanske som att det inte finns så mkt att säga om en cell, men fan det tar aldrig slut. Kan iofs lätt illustreras med boken "The Cell" som är typ 66463186468346683 sidor.. det jag stör mig mest på är alla oändliga förkortningar på saker. Den roligaste måste ju vara "GAG", eller bara "GAGs" i plural, står för glykosaminoglukaner (ogrenade polysackarider av repeterade disackarider). Embryologin däremot är rätt så kortfattad och simpel nu, ahh.

     

Den här låten har jag haft på hjärnan i flera dagar nu, men den är ju faktiskt klockren! Så klart går inte riktiga videon att bädda in normalt, försökte till och med lura youtube lite men nä. Det får bli en sån här video med småskumma bilder istället:


On unet vain unta tietenkin

Nu har jag inte bloggat på länge igen, oh no. Dom senaste veckorna har vi hållit på med pH, blodets buffertar och njurarna. Det är kanske inte lika intressant som hjärtat, cirkulation och respiration, men det går framåt. I jämförelse med förra terminens intermediärmetabolism känns detta rätt skönt ändå. Syror och baser är inte så kul men snart är det avsnittet också över. Sen börjar nog reproduktionsavsnittet som jag tror kan bli intressant. Speciellt om vi får någon ung fräsch AT-läkare som föreläsare, eller nåt. Skämten dom drar är så underbara! ;) Vet inte om det hjälper när man ska vara koncentrerad och lyssna under själva föreläsningen dock.

Ihelg ska jag plugga en del om avsnittet vi håller på med nu, köpte Laurells klinisk kemi och Människans fysiologi, båda verkar enkla och rätt bra. Snart får jag väl inhandla den lilla grekboken i fysiologi också. Är så less på Boron&Boulpaep's fysiologibok, i den märks det bara att författarna får betalt per skriven sida. Inte så läsvänlig direkt!

Längtar tills att tentan är avklarad och att påsklovet samtidigt börjar. Känns inte som att jag haft så mycket lov sen sommaren direkt, nog för att januari blev rätt slapp, men ändå. Om det inte är en dugga eller tenta man ska plugga till så är det labb, seminarium eller grupparbete. Idag också, hade seminarium till kl 15. Är inte säker på att det gav mig så mycket, annat än lite om hur man skiljer på vad som är det primära när patienter kommer in med både metabol och respiratorisk acidos/alkalos.

Ja det är ju hemskt ändå, händer inte så mkt mer i mitt liv som jag kan skriva om än skolan ;) Har en hel historia om hur mitt bredbandsuttag har dött och att jag nu sitter på mitt turbo 3G som förvånansvärt nog är rätt så turbo, men jag blir själv uttråkad av att skriva det. Det är väl ingen nyhet att tekniken failar mig på dom skummaste sätten.
Nu väntar jag på att mina nerladdningar ska bli klara. Snart är det ju första april och jag har inte ens hunnit tänka på preventivmedel mot IPRED. Det är så idiotiskt, piraterna som tjänar på att sälja IP-skydd etc. Den är nog på min topp-tre shitlist:

1. IPRED
2. Konstfack
3. SSSB

RSS 2.0