Elizabeth Gaskell och skira spetstrosor

Egentligen borde jag ligga och sova nu, men jag blev så fast i en BBC-serie så jag var tvungen att kolla alla 4 delar ikväll. Den fick mig att känna något nytt men väldigt gammalt, ett koncept som helt fallit i glömska för min del. Romantiken är kanske inte död trots allt.

För övrigt har helgen varit bra, har hunnit träffa Matilda och Sara, samt gå på Introgasque på fredag. Nej, nu ger jag upp och sover. Måste ju ändå upp kl 7 imorgon och vara vaken på föreläsningen.. samt litteratursökningen eller vad det nu var på eftermiddagen, ååh.

Grodor

Nu är del 1 av anatomin gjord, vi hade en föreläsare som heter Stefan Plantman. Hoppas han inte får för sig att googla på sitt eget namn, då kommer ju det här upp. Men han var hur som helst så där smygrolig :-D


"Ni kanske har märkt att nykära människor ibland kan kännas psykotiska."

"Promiskuösa jonkanaler"

Pekar på en bild av kvinnans genitalorgan:
"Man är igång och rör omkring ganska mycket i det här området på smekmånaden."

"Testiklar finns i de flesta storlekar.. men de får inte vara små som vindruvor!"

"Det ser ut som nudlar inuti en testikel, det kommer ni att få se."

"Djur som har penisben är bland annat hundar, [...] och justja, grävlingar, det vet jag. Sen kanske hästar har, är det någon här som vet?"

Ja.. varför skulle man veta det kan man ju då fråga sig? Haha.. dock fick jag höra om en som kanske hade behövt ett sånt där penisben.

--

Nu när jag satt och surfade expressens sexsidor (gjorde test, okej?) såg jag en ganska rolig reklam för sexleksaker :-D

"Känner du igen situationen när du sitter med laptopen i knäet och känner kåtheten komma smygande?"

Slö söndag

Nu sitter jag här och dricker mjölk och chillar. Städade precis lite i köket (har haft städvecka) och kom fram till att dom snuskiga jävlarna får städa resten själv. Det enda jag gör där är att smöra mackor så nu har jag gjort min del. Fattar inte hur dom kan svina så mycket, det var mycket renare i Sihans korridor på Pax. Folk säger att Strix är bättre, hur exakt?

Skrev klart nästsista portföljbladet till upptaktskursen också, började på det sista men orden tog bokstavligt talat slut så jag la ner. Deadline är ändå 23:59 den 23:e så det är lugnt. Det är faktiskt sällan jag är ute i så här god tid. Nu i veckan kollade jag och Anna-Maja snuttar ur en ganska grotesk dissektionsfilm under lunchen som Magnus hade lyckats hitta på Piratebay. Dagen därpå hade han bränt den på dvd åt oss, haha. Borde kanske slå på den nu, lite söndagsunderhållning. Poppa popcorn, dricka läsk och kolla på när en galen tysk man skalar av huden på ett lik. Trots att man fick se alla detaljer så var det ändå inte så äckligt. Jag har varit rädd för att jag ska ha svårt med det där, men när jag kollade på den videon så lättade det faktiskt lite. Anna-Maja sa att det påminde henne om matlagning. Jag tyckte att det bara var naturligt på något sätt, fascinerande. Kadavrets ansikte var övertäckt, vilket förmodligen gjorde hela upplevelsen för mig. Jag tror att jag har svårast för det om jag ser ansiktet, att det faktiskt var en person en gång.

Okej, nu till något mindre dystert kanske? :-D

Idag fyller Jarkko 29, grattis! Jag tror faktiskt inte han själv verkar ha några större problem med det, iofs han ha så fullt upp med att göra arbetsrelaterade resor så han hinner säkert inte ens reflektera över det desto mer. Däremot så tycker jag att han är lite forever young så det kommer som en chock för mig. Jag tycker ju själv att jag är gammal när han är det. Age with grace eller geriatrik (ha-ha) - bra att någon kan det.

Les jours tristes

Dagen började ganska tidigt med att jag var tvungen att ta mig till Engelbrektskliniken på Östermalm. Det gick ju ändå relativt lätt, men jag hatar hatar hatar trängseln på tunnelbanan på morgonen. Folk pressar in sig genom dörrarna som en tjockis pressar in sin mage i för små jeans. Det var i alla fall en ganska liten klinik, men alla sorters läkare och vårdpersonal fanns tillgänglig. Jag hamnade med en kvinnlig barnläkare som hette Danuta. Hon var helt trevlig, vi gick igenom standardgrejerna som basal hygien och hur deras patientmottagning/triage ser ut. Eftersom att det var på Östermalm fanns det inte så många patienter, fick vara med på en provtagning och sen satt jag och pratade med läkaren tills 10:30 nångång när jag fick börja gå hemåt. Men det var ändå en ganska ny känsla att gå igenom ett väntrum i vit rock istället för att vara patienten. Helt annan auktoritet, hade inte riktigt hunnit tänka så långt, hur bara en sån liten grej skulle kännas. Har varit för upptagen med att tänka på all rolig litteratur och sånt där som normala människor kan tycka är tråkigt.
När jag var på väg till T-stationen ringde jag bussgods för att höra om min cykel för hundrade gången, tänkte fråga ifall dom kunde köra ut den idag istället för imorgon, när jag ändå slutade så tidigt. Det visade sig att dom redan var på väg att lasta in den i utkörningsbilen, att dom skrivit ner rätt datum men fel dag. Tur att jag ringde då, men hann i alla fall hem på en kvart och det tog bara några minuter tills cykeln anlände. Kände mig så nöjd så jag började städa, dammsög och allt!
Sen när jag märkte att klockan bara var 14 och nåt bestämde jag mig för att leta rätt på vägen till Solna Centrum med cykel, ritade av en liten cykelvägskarta och tack vare den hittade jag alltså fram också. Köpte lite förnödenheter samt ett bättre cykellås. Man vet ju aldrig vad som händer här på Armégatan.. folk halkar på mördarsniglar och när man oanande går förbi blir älgar skjutna av över 10 poliser i skogen 30m bort (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=828933). Bäst att vara förberedd på något så vanligt som cykeltjuvar också.

Snart har jag min första tvättid här, det är lite spännande faktiskt för det stod att man måste "använda nyckelbrickan under dom första 15 minuterna, annars blir du inlåst!" enligt en lapp på dörren till tvättstugan. Sen på engelska stod det "please do not use the electronic key for the first 15 minutes, or you will be locked in!"
Jag tycker det känns som att jag kommer bli inlåst vilket som :-D Lycka till, jag...

How to save a life?

Jaja, nu får jag väl ta och göra en liten uppdatering! Ju längre man väntar, desto mer har man att skriva och desto jobbigare blir det sen att sammanfatta allt.

Allt har varit rätt bra här i Stockholm hittills, det enda jag för tillfället helt ärligt kan klaga på är den smutsiga luften och avsaknaden av Norrmeijerier. Vad har jag hunnit göra då?


- Träffat en massa nya människor
- Blivit en byhora
- Haft en massa föreläsningar
- Köpt böcker
- Lagat micromat
- Ätit ute när jag inte lagat micromat
- Supit
- Träffat min bror
- Blivit lämnad ensam
- Sett mördarsniglar och bara annars allmänt stora sniglar
- Sett en brat halka på en snigel och garvat (dina lacosteskor kan inte rädda dig nu!!)
- Varit på Amphioxgasque
- Lärt mig HLR på nytt och fått en MiniAnne-docka. Min första uppblåsbara docka ;)

Nu sitter jag här med ont i magen för jag är helt in denial angående min laktosintolerans.. men det går nog över på ett tag. Beställde filmer i torsdags från amazon.co.uk och dom kom redan idag, det gick väldigt snabbt. Amelie och He loves me, he loves me not. Jag tänkte att jag skulle ha en Audrey Tautou vecka nu, kolla dom två och sen några till. När man är hemma från skolan närmare 18:00 så känner man att man inte orkar göra så mkt mer än att fixa mat och sen bara slöa. Egentligen borde jag ju kanske städa undan flyttlådor och söka upp tvättstugan, men det får bli en annan dag... 

Nu får det räcka för idag, jag ger upp och går och lägger mig.

RSS 2.0