There was a time...

Jag loggade in på lunar för att läsa mina gamla dagböcker där. Det är ju ruggit intressant att se vad man var för underbar liten 14-åring. Då tyckte man ju att man var så klok, men nu vet man att man aldrig kommer vara klok nog när man ser tillbaks ;)

Här är i alla fall några frågor och deras svar, först det jag svarade då och sen vad jag svarar nu:

hälsningsfras: hej | Hej
smeknamn: idag har jag blivit kallad för pimu, jameson och mongis. | Jag har inga speciella
födelsedatum: 881215
stjärntecken: skytten
lunarnick: Arlene
fler alias: Eponine på helgon | Nu heter jag bara Jenna på helgon
humör: Jenna is in sarcastic mode | Lättad
kläder just nu: mysbyxor och linne | T-shirt och verkkarit
musik just nu: nancy sinatra - bang bang | Damien Rice - 9 crimes
vad åt du senast?: chips | Nyponsoppa, sorry Heidi den var nog din...
vad sa du senast?: no älä nyt selitä | Nynnade med i låten
favoritkläder: mina lila byxor som börjar bli ganska så slitna | Svarta fodralklänningar
favoritskor: har bara två par som går att använda, så jag säger mina adidas | Mina ecco-stövlar
favoritalkohol: rött vin eller alkoläsk | Jägermeister och vodka
favoritfärg: rött och svart | Samma fortfarande
favorit i vänner: chandler | Ross
favoritpizza: vesuvio eller mexicana | Fast med kebabsås på vesuvion
sommarplan: koppla av | Resa och kanske jobba lite
framtidsplan: flytta härifrån iaf | Haha, ungefär samma än idag, aldrig är man nöjd
tre favoritprylar: mina randiga fingersaker, min kamera (hähä) och min mp3spelare | Det tog ett tag att komma på vad jag menade med randiga fingersaker, men kan i alla fall säga att dom inte hör till mina favoritprylar längre. Nu är det laptopen, alla böcker och min kamera.
tre av dina bra egenskaper: kan vara givmild ibland, rolig och blir sällan sur | Rolig, öppen och omtänksam
tre av dina dåliga egenskaper: provocerande, ironisk och elak | Det är nog samma än idag, fast byt ut provocerande mot skeptisk
bästa barndomsminne: jag och heidi som lekte ;D | Hela min barndom är väl ett enda bra minne
bästa låtcitat: finns så många bra, men det bästa är nog "the greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return" | Jaja, jag är inte lika inne i kärlekens mirakel längre. Det finns ju så många, men just nu: "is he dark enough to see your light?"
är du vegetarian eller vegan?: hell no, jag behöver bl a kött och ost för att överleva | Redan då hade jag koll på essentiella aminosyror, it was meant to be
är du politiskt aktiv?: jag sänder ut goda tankar :D | Ungefär så
hur många har du kysst?: inte räknar jag | Sist jag räknade det var jag lite full, nu minns jag inte och orkar inte börja
hur många förhållanden har du haft?: pass ;) | Ett riktigt
hur många piercings har du? hål i öronen, inget annat. | Mm, samma
något ingen vet: något som ingen vet vid det här laget bör ingen veta heller | Exakt
något alla vet: att jag heter Jenna och att jag är pervers | Jag har sjuk humor
en vanlig missuppfattning om dig: se ovan | Att jag är olycklig
vad tycker du mest om hos dig själv?: se ovan ;) haha | Något så klyschigt som inre styrka
hur imponerar man på dig?: det händer så sällan så jag vet faktiskt inte | Genom att vara musikalisk eller göra en osjälvisk god gärning
slutord: ät bajs | Kanske har ändrats lite


Kuin joku huutais apua mereltä päin

Nu börjar jag kanske få lite grepp om oxidationshypotesen av LDL-kolesterol. Blah, ska inte säga för mycket, känner mig lite nerdrogad. Nu skulle jag igen kunna skriva ett irriterat inlägg om hur tandläkarna förstör mitt liv, men jag orkar inte. Det är ju bara samma sak igen ändå.

Imorgon är det lipidlabb, känns som att jag borde ha läst igenom kompendiet kvart i och inte kvart över. Det går nog säkert bra ändå, är ju i ett rätt bra "arbetslag". Efter labben ska jag bara gå hem och pillermissbruka ett tag, sen är det Rätt till vård festivalen som gäller. Inte för att jag ens gillar Robyn, men Weeping Willows och Anna Järvinen är ju kul. Dessutom är det min födelsedagspresent till Heidi, leveransen var 26 dagar för sen, men det är nog rätt okej ändå considering..

Nej, nu ska jag lägga mig i sängen och läsa en skräckhistoria om sjukvård innan jag ska sova. Jag vet inte varför jag fortfarande kämpar med den där boken (Den andra verkligheten), när jag istället bara kan läsa Silmarillion och drömma mig bort från verkligheten lite. Bara envishet eller till och med en tvångstanke att man måste läsa ut en bok som man börjat med? Men å andra sidan har jag ju börjat med Silmarillion för länge sen, fast där är det mer som att den är för bra för att läsas ut för snabbt. Det sista jag har kvar av Tolkien vill jag ju spara på så länge som det bara går.

You remember that day in Paris, when we wandered through the rain?

Varför är människor så pinsamma? Aaah. Satt här och läste bloggar och kom fram till det. Verkar som att dessa två jag syftar på bara skriver en del saker för att bevisa för ett par speciella människor att dom faktiskt inte är helt miserabla. Om man nu inte är det känner man väl inget behov av att överbevisa saken heller. Kan man inte bara skriva vad man tänker och haft för sig på sistone och inte ha någon specifik person i åtanke när man gör det. Om man nu har det så ska det inte vara så jävla genomskinligt. Det är svårt att vara objektiv när det gäller sig själv, men vad fan, lite självinsikt tack. Alla genomskådar det, fast man själv i skrivande stund tror att det inte är så.  

Idag såg jag förresten för första gången (tror jag i alla fall) en snygg kille i korridorsköket, höll på att smälla av :D Franska utbytesstudenter är inte så tokiga ändå... men seriöst, värsta långa och mörka välbyggda hunken. Det var säkert bara en illusion, jag var så hungrig när jag gick till köket så jag såg väl bara vad jag ville se. Nice meat.
Blev man glad för det så fick man bli besviken för en annan sak. Någon jävel hade tagit över min tvättid totalt, det var 50min kvar på båda maskinerna och 45 på torktumlarna. Vilka konkelbär det bor i mitt hus..

Okej. nu ska jag sluta låta så bitter. Det känns bara så för att det är söndag och jag har en tråkig vecka framför mig. Det är så deprimerande när vi inte har så mycket föreläsningar nu, bara en massa flummiga seminarier. Jag vill ha struktur. Eller åtminstone behöver jag det. Sen är det PU och PV på tisdag resp. onsdag, dvs professionell utveckling och primärvård. Lipidlab på torsdag, yes..

I fredags var jag ut med Nerma på KGB och nån jävla marijuanaklubb som hade fått jävligt höga betyg på djungeltrumman. Ruggit litet bs-ställe det också var :D Men KGB var ju roligt i alla fall, rockklubb och överdrivet billig jäger <3 Måste kolla kameran.. har inte vågat göra det ännu.

Time to aim your arrows at the sun

I väntan på att tomatsoppan ska koka så passar jag på att skriva några rader. Är helt jättehungrig och det enda som fanns färdigt att bara ta var Heidis riskakor. Inte för att jag skulle få dåligt samvete om jag åt hennes mat (haha, sori Heidi mutta semmosta se on), men problemet är att jag inte längre pallar att äta riskakor längre efter min lilla incident. Jaja, vem bryr sig.
Idag har jag haft andra labben på kursen, det var lite roligare den här gången. Jag tycker om att sticka folk i fingret (speciellt Kristofer), sen gillar jag att se små väldigt kontrollerade mängder av blod. Din framtida hematolog? Vem vet vad det ska bli av mig.

Hmm... det var nåt jag hade på hjärtat men nu minns jag inte vad det var längre för jag är bara så överlycklig för att jag fått äta. Mitt nät är lite laggigt så jag slängs ut och dras in igen lite spontant, blä. Hoppas det skärper sig snart för jag vill ju facebooka ordentligt ju!! Dör lite inombords när jag tänker på Malins nya bilder där, men äh, sånt är livet :D Saknar ändå mitt långa mörkbruna hår lite, fast det är jobbigt att hålla på och färga utväxten osv. Det är svårt att vänja sig vid att vara sig själv. Nu fattar jag varför jag är så distraherad och osammanhängande, fönstret är öppet och det är kallt så jag sitter och spänner mig hela tiden. Sen har jag The Doors - Take it as it comes i huvudet, fan vad deppigt. Eller egentligen är den väl inte det, men nu är det så grått överallt så det gör The Doors deppiga. Nä, ska nog kolla på mumin istället så blir allt trevligt igen.



--

Nu kom jag på vad jag satt och garavde åt innan. När jag skrev labbrapporten i skolan fick jag ett mail från Cint och gjorde snabbt en undersökning om hur mkt mjölk man dricker. Trodde jag ja. "Detta är en undersökning som handlar om hur flickor i 10-14-årsåldern dricker mjölk. Då vi tror att du har en dotter i denna ålder skulle vi vilja be om din tillåtelse att låta henne svara på undersökningen. Den innehåller frågor såsom vad din dotter tycker om mjölk och hur mycket mjölk hon dricker per dag. Du får gärna sitta med din dotter när hon besvarar enkäten så att du ser vad det är för frågor hon svarar på!" Fan vad sjukt, haha. Dom har ju mitt personnummer och jag har inte angivit att jag har barn så vad fan är det här..

Jaha, måste väl då!

Blev utmanad av Petra att göra nån sån där grej där man ska skriva 7 konstiga saker om sig själv, så here we go:

1. Jag mjuknar som en lös bulldeg bara jag ser en söt hund nuförtiden, bara för att jag själv inte kan ha hund just nu med tanke på hur jag bor.

2. Jag klarar inte av att laga mat i korridorsköket när det nu råkar vara ledigt, det är så smutsigt och äckligt med tanke på alla 20 utbytesstudenter som använder det och aldrig städar efter sig. Sen har dom alltid ett fönster på vid gavel så det brukar flyga in fåglar och grejer dit. Fåglar är ju så rena så JAA, VI LÅTER DOM KOMMA OCH HÄLSA PÅ I KÖKET!! Jag lever på saker man kan laga i micro, färdigmat och hämtmat. Samt skollunch då.

3. När jag var liten ville jag bli veterinär, nu undrar jag om dom som blir veterinärer ändå inte är dom som gör det klokare valet i längden. Människor är så puckade och falska, ofta ett djur skulle komma in till akuten och hitta på någon åkomma för att det är en morfinmissbrukare och vill ha meer opiater.

4. Jag tycker att grekiska bokstäver och latin gör saker mycket mer intressanta.

5. Jag tycker folk som skalar mandariner genom att plocka bort små bitar åt gången är ologiska. Om man skalar den som en "elefant" får man ju bort hela skalet snabbt på en gång utan en massa kladdiga småbitar som skräpar ner.

6. Jag har kunnat texten till låten "Moon river" utantill i typ 8 år nu. Wooord.

7. Saker man alltid kan förvänta sig finna i mitt sk. "skafferi" eller "kylskåp" är: banan, någon citrusfrukt, nudlar, ost, pepparsalami och juice.


Jaja, det får väl duga, jag kom inte på några desto mer konstiga saker ;)

Idag har jag pluggat i nästan 4 timmar, är nästan lite hemligt stolt över mig själv här. Brukar inte lägga så mycket energi på att plugga i normala fall. Men det där med proteiner, lipider och kolhydrater var så rörigt nu så jag lyckades i alla fall skriva en bra sammanfattning om proteiner i mitt häfte i fyrfärg och allt.. haha. Imorgon blir det proteiner och lipider, måste ju ha någon slags sammanfattning på dom med när det var just dom föreläsningarna jag missade då när jag åkte till Happis en sväng.
Nu borde jag åka och handla mat nånstans. Nudlar och varma mackor känns som ett lite för stort steg ner från gårdagens lax, så vi får se vad det blir..

All about Eve

Okej, jag måste sluta sätta rubriker efter filmer som jag just kollat. Folk kan ju tro att jag är värsta nörden som inte har nåt liv, annat än skolan och sen se filmer. Det är ju bara delvis sant..

Idag har jag ju ändå slutat vid halv tre, varit hemma och fixat lite samt handlat mat på Ica i Solna C. Fan vad jag inte gillar mentaliteten här nere när man går och handlar, folk bara knuffas som arga apor med sina kundvagnar och liksom glömmer bort att alla andra i affären också är människor. Nåja, får väl skylla mig själv som går och handlar min ynkliga varmrökta laxfilé så där vid rusningstid.

Jag funderar seriöst på att köpa den där målarboken i anatomi som folk pratar så varmt om. Det kanske är ett bra sätt att lära sig en massa namn, att först färglägga bilder på nerver och blodkärl. Nog för att vi just nu håller på med metabolism och dess underbara biokemi, men det är ju ändå relevant hela tiden. Jag använder ju en sån där bläckpenna med 4 färger när jag skriver också, så jag vet verkligen hur pedagogiska färger är.. hah, förresten så verkar alla i klassen ha såna pennor nu på föreläsningarna, så alltid när folk byter färg (finns röd, svart, grön och blå) så hörs det ett klick. Tänk när 130 personer har såna pennor, det låter "klick, klick, klick" hela tiden under föreläsningen. Om man fastnar och lyssnar på det blir man typ galen. Eller när vi har föreläsningskompendier och alla vänder blad samtidigt. Vi pratade om det på lunchen ett par st, om vi har fått några hatobjekt eller så i klassen. Det är ju så många så man måste ju irritera sig på någon. Jag är mest irriterad på att jag märker såna där saker, pennklick och bladvändning!
Dagens roligaste på föreläsningen var i alla fall när Nerma råkade skriva "tjacktarm" istället för "tjocktarm". Det är tunga grejer den bruden håller på med, om hon redan har en separat tarm för amfetamin. Ha ha ha, okej det var lamt men 5 timmar föreläsning bara på en dag om spjälkning och sekretion i mag- och tarmkanalen har en tendens att resultera i låg humor.


Becoming Jane?

Jag såg den filmen igårkväll, herregud vad deprimerande. Jag måste börja ladda ner romantiska komedier med lyckliga slut istället, det har jag inte gjort på år och dar. Kan väl inte hjälpa att jag dras till tragedier, jag är ju en sån tragedi själv ;)
Hur som helst var det kul att få en lite halvfiktiv sammanfattning av min barndomsfavorit Jane Austens liv. Hade det varit jag hade jag nog inte pallat att skriva en massa böcker med perfekta slut. Det hade fan varit dystert! I don't want to become Jane, not never not ever.

Idag hade jag en riktigt tråkig serie föreläsningar om enzymer. A-M sa att dom inte alls behövt lära sig allt sånt där om kemi på lika detaljerad nivå. Hur som helst så får jag väl vända mig till min kära kemi B mapp och läsa igenom allt om näringsämnen och metabolism igen. Oh well, när man nu en gång lärt sig det ordentligt (igen?) så kanske man inte behöver ha så kämpigt med det senare. Sen om man istället för att tänka "dööö" när man hör NADH och FAD tänker att jaja, det är bara nikotinamideadenindinukleotid och flavinadeninnukleotid så borde det kännas bättre. Det är bara kemiska föreningar som driver reaktioner!

Långhelgen i Happis var hur skön som helst, att slippa laga mat och diska är alltid ett stort plus. Sen var det så klart hur kul som helst att ha lite fler kvadratmeter att röra sig på och att träffa alla igen! :) Jag var med mamma till det där nya shoppingcentret i Torneå, det var ju helt fint och så, synd bara att deras H&M var så minimalt. Alltid kul med bagels och dougnuts på Arnold's samt mackor på Subway. Det är ju nästan värt en njure...

Jag som katt på Halloween hos Elin

RSS 2.0