Döden var temat

Igår ja. Dagen började med anatomidemo och det var grisigt. Nej på riktigt, vi hade förutom sedvanliga människorkadaver även organpaket från gris och det grisade. Haha, jag är ond. Mina händer luktade död och formalin hela dagen. När jag kom hem tänkte jag att det är fredag, så jag ska koppla av med lite Ally. Men då dog ju Billy och det var jättesorgligt. Sen åkte jag och handlade mat, men när jag kom tillbaks och gick till köket för att lasta av lite grejer i kylen såg jag att det låg en död mås på golvet under fönstret som grannarna ständigt håller öppet. Vad dödsorsaken var brydde jag mig inte så mycket om för tillfället, jag blev bara pissed off för det är ju ett jävla kök och det är lite väl äckligt att man ska behöva hitta kadaver där. Jag tog en liten skyffel och hasade upp fågeln på den och slungade ut den genom fönstret. Vi har en gångväg under fönstret precis, det gick förbi folk där men jag tror inte att dom såg att måsen som flög ovanför deras huvuden och landade i skogsdungen bredvid faktiskt var en död flygande mås. Jag bor på 7:e våningen så det är väl inte så konstigt heller.
I normala fall hade jag väl kanske blivit lite mer sentimental och begravt den där i skogsdungen på klippan bredvid, men på det här sättet fick ju grannkatterna sig en trevlig liten lunch.

På kvällen åkte jag med Lydia till Nerma och tittade på film, vi såg True Romance. Den var lika underhållande som vanligt! Där var det också ganska många som dog.. 

See the pyramids along the Nile

Den här dagen har varit lång... tråkig. Jag har inte gjort något märkvärdigt direkt; städat, ätit, gått ut en sväng och kollat på Ally McBeal. Fast nu blev jag less för jag kom ihåg att Billy kommer dö av en hjärntumör och erkänna att det alltid var Ally han älskade. Jag hade verkligen glömt bort allt, blä. Det är ju så emot mina ideal. Jag blev så hoppfull efter första avsnittet och den där "Boy next door" låten, tanken att man skulle varit med varandra från 7-8år till 23 och senare inse att den tiden faktiskt hade en stoor betydelse och sen leva med personen resten av sitt liv är ju så romantisk. Hur kunde dom sen bara förstöra det genom att ge honom en hjärntumör?! Hennes bästa vän och stora kärlek sen hon var liten? Det kanske är nåt annat som spökar, men jag blev verkligen besviken när jag kom på det. Dear god jag är ju lika fjantig som hon nu, tror jag kollat för mycket på den serien ;)

Nu ska jag nog försöka sova istället för att sitta här, när jag ändå inte gör något vettigt!


ΔP är Pa - Pv

Jaha, nu förstår jag varför det är så viktigt att kunna fysik A och B när man ska bli läkare. Eller ja, jag minns inte vad jag tänkte om tryck och sånt innan, men nu när jag vi läser om cirkulationen så är det ju bra att inte behöva lära sig allt från början. Som en vis (nåja..) man en gång sa till mig: Allt omkring oss är ju kemi och fysik. Däremot ska jag inte reducera allt omkring mig till vetenskap heller, det är ju astråkigt mer eller mindre.

Förra natten hade jag en väldigt konstig halvromantisk dröm, den hårfärgen brukar jag inte tycka om så mycket. Weird.

Igårkväll fick jag något ryck och laddade ner hela Ally McBeal, har redan kollat 4 avsnitt idag. Bra med lite omväxling ibland från läkarserierna. Måntro vilket yrke dom gör dramaserier om härnäst, dom två tråkigaste skulle ju definitivt vara psykologer (om det inte var en komedi på 25min) och biomedicinare. Haha, nä. Nu tog jag dom som exempel bara för att det var studenter från dom programmen som var lite otrevliga mot mig på min Introgasque. Jag blev helt utfrusen och hade inte nån att prata med under hela sittningen, förutom Nerma som hälsade på ibland från sitt bord ;D

Nu borde jag väl göra nåt, men jag minns inte riktigt vad jag hade på min to-do lista idag annat än att kolla igenom skolgrejer. Jag kollade igår på en video om förlossning bland annat, och dear god det är inte en vacker syn. Eller ja, efter att ha kollat på den kanske 3 gånger så blev det bättre. Det är ju lite svårt att titta när dom klipper upp mellangården och sen pressas det ut ett slemmigt babyhuvud följt av blod, kvarvarande fostervatten och annat skit. Men det är ju livets mirakel så man får se förbi allt det där lite och se helheten istället. 
Sen när jag letade efter filmklipp som förklarar lite mer om spermier (nej, det hade inte varit samma sak att kolla på redtube) och hur dom driver sin metabolism på fruktos så hittade jag ett bra klipp, trodde jag ja. Halvvägs in började en röst mässa om hur det egentligen var Allahs verk att spermier var så unikt designade för sin mening här i livet. Jag flaggade den som offensive direkt och jag blev på riktigt upprörd över att det finns såna klipp uppe på nätet i utbildningssyfte. Vetenskap ska inte blandas ihop med såna saker. Att det inte för en människa räcker med att veta så att man även måste tro på nåt icke-evidensbaserat är en sak, men håll isär vetenskap från tron.

Konstigt festande

Igår alltså. Först hade jag och Nerma en jävligt snabb förfest hemma hos mig, för att sedan förfesta vidare på vodka på en buss, på campusområdet och på en buss igen. Sen gick vi på eftersläppet till Amphioxen, Nerma for hem ganska tidigt men jag fortsatte med bland annat Helena. Jag hade ett hastigt möte med en flisig dörrkarm och mitt knä fick sig en sticka och mina strumpbyxor blev mördade. Florencia var en överdrivet bra bartender, servicen var snabb minsann. My oh my vad full jag blev också, det var ju inte alls meningen. Fast kanske inte så där epic "Ramla i Saras garderob" full. En amphiox som var lite för het på dansgolvet fick i alla fall is i nacken och på hemvägen åkte jag en bit med några andra amphioxer, och förmodligen skrämde jag dom när jag sa att man bör ligga i med plugget här ;)

Idag har jag ont i hela kroppen efter allt dansande och drickande, har kollat två dumma filmer och ätit salt. Nu tänkte jag avsluta med något underbart:


RSS 2.0